Cîteva probleme teoretice ale autodefinirii şi autoorganizării
Antonela Capelle-Pogăcean
analizează încercarea de autodefinire a minorităţii
maghiare din România de după 1989, în cadrul teoretic al
statului naţional român şi al naţiunii-mamă
maghiare. Desigur, autoarea analizează şi conotaţiile
istorice ale acestei relaţii semnalînd faptul că încercările
de autodefinire nu sînt chiar de dată recentă, ci se
încadrează într-un proces care a început după 1918.
Problemele sînt aceleaşi, însă soluţiile depind
de sistemul politic. În ce mă priveşte, voi reflecta
asupra unor problemelor ridicate de acest studiu, dintre care
cele mai importante le consider a fi relaţia dintre stat
şi naţiune, respectiv cadrul interpretativ al minorităţii
naţionale. Chiar dacă problemele legate de autodefinire
şi autoorganizare sînt strîns legate între ele, din punct
de vedere logic autodefinirea este primordială.
Voi începe cu problema teoretică a relaţiei dintre stat
şi naţiune. Este deja un loc comun să afirmăm
că în acest spaţiu, graniţele statelor nu coincid
cu cele ale naţiunilor. De la formarea naţiunilor moderne,
aceasta constituie una dintre principalele probleme ale regiunii.
Este falsă părerea conform căreia ele vor fi rezolvate
de (eventuala) bunăstare economică. Trebuie să
pornim de la ideea că problemele etnice/naţionale vor
influenţa încă multă vreme de-acum încolo politica
regiunii, iar tot ce putem face - aşa cum spune şi Capelle-Pogăcean
- este să "încercăm să trăim cu această
situaţie".
Pentru a înţelege mai bine problema trebuie să avem
în vedere formarea naţiunilor şi puterea organizatorică
a principiului naţional. În cazul minorităţilor
naţionale trebuie să acordăm o atenţie aparte
modului de formare a minorităţii respective. În cazul
în care hotarele naţiunii nu coincid cu graniţele statului,
trebuie să facem distincţie între autodefinirea naţiunii
culturale, respectiv a naţiunii-stat. În această situaţie
putem face apel la definiţia dată de Benedict Anderson
naţiunii ca şi comunitate imaginară. În definiţia
lui Anderson naţiunea este o comunitate imaginară politică,
delimitabilă şi suverană. Această definiţie
poate fi desigur aplicată, cu cîteva ajustări, şi
minorităţilor naţionale.
Relaţia dintre naţiunea în sens etnocultural şi
minoritatea naţională nu poate fi ignorată. În
timp ce, conform definiţiei lui Anderson, înainte de 1918
naţiunea maghiară era o comunitate politică imaginară,
după 1918 acest lucru este valabil cel mult pentru cei rămaşi
între graniţele statului ungar. Putem afirma că toate
elementele definiţiei sînt valabile pentru maghiarii care
trăiesc pe teritoriul Ungariei, mai puţin termenul de
"imaginar", deoarece numai o parte (majoritatea) dintre
cei care aparţin comunităţii imaginare au rămas
între graniţele statale. De asemenea, putem considera că
este satisfăcut criteriul necesar, dar nu şi cel suficient.
Să vedem însă ce se întîmplă în cazul minorităţii
naţionale. Este ea oare, o comunitate imaginară politică,
suverană şi delimitată? Este imaginară, ca
orice grup mai mare. Este delimitată, dar nu de limitele
"imaginate", ci de graniţele statale concrete,
care limitează acest imaginar. De suveranitate însă,
nici că poate fi vorba. Putem constata că graniţele
statelor determină şi în continuare limitele comunităţii
imaginare, putînd de aceea identifica trei tipuri de comunităţi
imaginare. Prima este comunitatea imaginară etnoculturală
("maghiarimea" - totalitatea maghiarilor), a doua, comunitatea
imaginară suverană din ţara-mamă, iar a treia,
comunitatea imaginară a minorităţilor naţionale.
În perioadele de după 1918, de fiecare dată trebuie
analizată relaţia dintre acestea trei, în multe din
cazuri ea putînd oferi explicaţii la diferitele discuţii
care apar pe marginea problemei naţionale.
Problema naţiunii nu este doar una teoretică, în diferite
situaţii politice elita politică punînd accentul, conform
intereselor sale, şi pe diferite elemente constitutive ale
autodefinirii. Szucs Jeno constata pe bună dreptate că
"în perioada Monarhiei, conştiinţa istorică
a claselor conducătoare maghiare era caracterizată prin
utilizarea alternativă a două concepţii: naţional-statală
faţă de minorităţi, respectiv naţional-culturală
faţă de politica de germanizare a Curţii din Viena".
Definiţia naţiunii, respectiv utilizarea acesteia nu
este numai un concept de specialitate, ci în acelaşi timp
şi un instrument politic. Astfel, analizînd formarea, construirea
naţiunilor est-europene, putem constata cu surprindere cît
de mult depinde această definiţie nu numai de conjunctura
politică, ci şi de intenţiile politice. În timp
ce în Ungaria nu există minorităţi naţionale
care să formuleze un program politic, adică nu există
minorităţi naţionale care să susţină
o politică de construire a naţiunii, acest lucru nu
poate fi spus şi legat de minoritatea maghiară din România.
La nivel teoretic, România nu îşi poate defini concepţia
naţională în acelaşi cadru, fiindcă în acest
caz, fie nu îi consideră pe românii din Republica Moldova
ca fiind parte a naţiunii române, fie trebuie să accepte
că maghiarii din România sînt şi ei parte a naţiunii
maghiare. În acelaşi timp, sub semnul concepţiei de
stat naţional, minorităţile din România şi
românii din afara graniţelor nu pot fi consideraţi concomitent
ca parte a naţiunii etnoculturale. Din motivele amintite,
relaţia dintre naţiune şi stat trebuie analizată
în funcţie de conjunctura politică concretă a momentului.
Pe baza celor de mai sus putem risca afirmaţia că -
indiferent de felul în care definim maghiarii din România şi
privind cu scepticism retorica oficială - autodefinirea maghiarilor
din România este, pe de o parte, o funcţie a situaţiei
istorice (stat român, naţiune maghiară), iar pe de altă
parte - şi poate că acesta este lucrul cel mai important
- maghiarii din România se consideră o entitate politică
şi socială independentă. Scopul declarat sau nedeclarat
al acestei comunităţi este constituirea unei societăţi
independente şi organizate după principiul naţional.
Am pus accentul pe intenţii fiind vorba despre autodefinire,
ceea ce presupune automat şi o imagine de viitor.
în această analiză nu voi discuta politica statului
român, respectiv a celui ungar faţă de minoritatea maghiară
din România, ea fiind prezentată de Capelle-Pogăcean
prin mai multe exemple. Voi continua însă cu analiza autoorganizării
minorităţii maghiare din România.
Schimbările care au loc sînt nu numai pe planul autodefinirii,
ci şi la nivelul autoorganizării. Acesta este momentul
în care începe şi instituţionalizarea pe bază naţională.
Partidele minorităţilor naţionale sînt în acelaşi
timp partide politice şi organizaţii sociale. Ca partid
politic, ele participă la alegerile generale şi locale
întărindu-şi astfel structura sa de partid. În paralel,
acestea încearcă şi organizarea propriei societăţi
("imaginare"). Principala caracteristică a acestui
proces o constituie formarea structurii instituţionale pe
baze etnice, cea care ne arată că linia de demarcaţie
pe bază etnică este determinantă. Şi dezbaterea
pornită de studiul lui Molnár Gusztáv ridică tot problema
liniilor de demarcaţie. Simplificînd puţin lucrurile,
Molnár pune accentul pe liniile de demarcaţie teritorială,
în timp ce partenerii de dezbatere consideră că demarcaţia
etnică este mai accentuată. În această demers mă
voi ocupa însă doar de linia de demarcaţie etnică.
Pornind de la modelul andersonian, aflăm şi răspunsul
la întrebarea: de ce doreşte o minoritate naţională
să devină o comunitate politică suverană.
În acest sens putem observa aspiraţiile politice ale politicienilor
şi intelectualilor minorităţii naţionale.
Pe baza observaţiilor anterioare putem afirma că obiectivele
politicii minoritare pot fi formulate foarte simplu ca fiind acelea
de creare a unor unităţi mai mici în cadrul ţării
(cu sublinierea că nu fac aici analiza problemelor legate
de secesiune sau iredentism). Acceptăm ca teză fundamentală
ideea că minoritatea doreşte segregarea, în pofida tuturor
retoricilor publice. Pot fi distinse două tipuri de segregare:
segregarea teritorială, respectiv cea instituţională.
În politica minorităţilor federalismul, autonomia, devoluţia,
descentralizarea administrativă primesc acum o importanţă
deosebită deoarece ele servesc la crearea unităţilor
mai mici, în care minoritatea naţională poate deveni
majoritate (chiar dacă nu ca grup omogen), şi în care,
într-un fel sau altul, ea este cea care ia decizii. Prin aceasta
ea se apropie mai mult de situaţia politică în care
naţiunea este condusă de lideri conaţionali, ceea
ce, după Ernest Gellner, reprezintă unul din scopurile
naţionalismului. Segregarea instituţională încearcă
să constituie instituţii independente (maghiare), fie
prin desprinderea din sistemul instituţional statal existent
(sau în cadrul acestuia), fie prin constituirea unor instituţii
noi. Prin urmare, crearea unor instituţii ale căror
funcţionare să fie organizată de minoritate conform
propriilor nevoi şi idei. Desigur, aceasta observaţie
este valabilă doar la nivel macrosocial, nu şi la cel
microsocial.
Putem deci delimita revendicările politice şi juridice
de crearea, respectiv întărirea societăţii etno-civile.
Pe baza celor prezentate anterior se observă că în cazul
grupărilor politice ale minorităţilor trebuie să
delimităm partidul politic de organizaţia socială.
Bineînţeles, în practică ele nu pot fi separate, dar
din punct de vedere metodologic ne putem permitem o astfel de
delimitare. Partidul minorităţii, ca partid politic,
participă la viaţa politică a ţării,
porneşte în alegeri, formează grup parlamentar şi
reprezintă interesele propriilor alegători. Tot ca partid
politic urmăreşte şi realizarea segregării
teritoriale şi instituţionale amintite. Prin urmare,
spre exterior realizează segregarea (cultură, naţiune),
iar spre interior are un rol integrator. Aceasta este funcţia
grupării politice a minorităţii ca organizaţie
socială - de a construi societatea etno-civilă pe identitatea
naţională.
Trebuie să avem în vedere două procese, şi anume,
cel coordonat de sus şi cel organizat de jos. Între organizaţiile,
instituţiile constituite sau coordonate de sus le-aş
include pe cele care într-un fel depind de organele de conducere
ale maghiarilor din România. Cele înfiinţate de jos cuprind
organizaţiile formate independent de acestea. Desigur, chiar
şi aceste iniţiative "civile" depind de multe
ori de UDMR, în sens mai larg, sau de resursele din Ungaria. În
acest sens abia dacă putem vorbi de o societatea civilă
a maghiarilor din România. De aceea propun pentru analiză
noţiunea de societate etno-civilă. Această societate
civilă face parte din proiectul de constituire a sistemului
instituţional maghiar din România, sau mai exact, al construirii
naţiunii maghiare din România. Scopul este formarea unei
societăţi paralele. Grupul de cercetători din Miercurea-Ciuc
(Biró A. Zoltán) vorbeşte de o societate maghiară din
România, ceea ce în interpretarea mea poate fi doar posibilul
rezultat al acestei politici de construire a naţiunii.
Aspectul interesant din punct de vedere teoretic este acela de
a afla unde va conduce această construire a naţiunii
minoritare? în scopul clarificării cadrului de analiză
trebuie să vedem dacă există posibilitatea ca o
politică reuşită de construire a naţiunii
să conducă la formarea unei naţiuni de sine stătătoare.
Va exista oare o naţiune maghiară din România pe lîngă
naţiunea maghiară propriu-zisă? Sau să considerăm
că Ungaria şi minorităţile maghiare din ţările
vecine construiesc aceeaşi naţiune în condiţii
diferite? Departe de mine intenţia de a formula vreun răspuns
la aceste întrebări, însă din punct de vedere metodologic
trebuie ca ele să fie puse, în primul rînd pentru a formula
mai modest problema şi pentru a trata problema construirii
naţiunii doar ipotetic. Cu această precizare pot afirma
deja că observaţiilor mele empirice m-au condus la concluzia
că trebuie analizate mecanismele de construire a naţiunii.
în reflecţiile mele de mai sus am dorit doar să aprofundez
unele probleme ridicate de studiul Capellei-Pogăceanu, avînd
convingerea că analizele descriptive trebuie aşezate
într-un cadru teoretic. Autoarea ridică probleme fundamentale
care, sper, vor duce în paginile revistei la o dezbatere fructuoasă.
Biroul de traduceri Robeni, Cluj