Legea statutului1 şi politica naţională maghiară
Problema
Din punct de vedere metodologic, problema legii statutului trebuie
abordată prin prisma politicii naţionale. Fie că
recunosc acest fapt sau nu, toate statele duc o anumită politică
naţională. Statul- naţiune din secolul XX, deşi
încearcă să menţină imaginea neutralităţii
etnoculturale, urmăreşte prin practica sa politică
interesele reale sau imaginare ale unei anumite
etnii/naţiuni. Influenţa globalizării, a modernizării
pune sub semnul întrebării suveranitatea statală. Acest
lucru este însă adevărat numai în cazul anumitor domenii
ale politicii, atingînd politica naţională subiectul
scrierii de faţă în cea mai mică măsură.(2)
E suficient să ne gîndim numai la vechea-nouă lege a
cetăţeniei germane sau la politica de sprijinire a culturii
practicată de statul francez. Politica naţională
are două aspecte care trebuie studiate separat din punct
de vedere metodologic. Primul, pe care l-am putea numi politică
de fortificare a naţiunii (naţionalism), se aplică
pe teritoriul propriului stat-naţiune, iar cel de-al doilea
se referă la etnicii care trăiesc în afara graniţelor
şi poate fi numit naţionalismul patriei-mamă(3)
(definind naţionalismul într-o manieră neutră din
punct de vedere axiologic, ca o politică bazată pe principiul
naţional). În acest studiu ne vom ocupa de cea de a doua
problemă. Ca şi concepţie, legea statutului nu
este unică în felul ei; în această regiune Slovacia,
Croaţia şi România acordă şi ele tratament
preferenţial membrilor naţiunii luate în sens etnocultural.
Punctul de pornire este faptul că graniţele naţiunii
maghiare şi cele ale statului maghiar nu coincid. Începînd
din 1918, toate guvernele maghiare au luat atitudine faţă
de această situaţie, devenită o problemă centrală
a politicii externe ungare. Spaţiul nu ne permite schiţarea
istoricului problemei. Astfel, ne vom ocupa doar de problema statului
ungar şi a maghiarilor din ţările limitrofe, referindu-ne
numai la perioada de după 1989. În prezent, principiul sprijinirii
maghiarilor din ţările vecine nu constituie subiect
de dispută, diferenţe de opinie existînd doar în privinţa
concepţiei.
Situaţia actuală
Pe scurt: Ungaria în prezent sprijină din punct
de vedere politic, moral şi material instituţiile şi
organizaţiile minorităţilor maghiare din ţările
vecine, prin intermediul fundaţiilor constituite în acest
scop. Sprijinul nu poate însă compensa dezavantajele şi
lipsa de perspectivă izvorîte din situaţia economică
a acestor state.(4) Din acest motiv, mulţi optează pentru
stabilirea în Ungaria sau pentru a lucra (oficial sau la negru)
în Ungaria. Obţinerea unui loc de muncă, respectiv stabilirea
domiciliului în Ungaria sînt momentan reglementate de diverse
legi care nu fac diferenţieri pe considerente etnice. În
cazul stabilirii domiciliului în Ungaria, cererile persoanelor
care au în ascendenţă cetăţeni maghiari sînt
aprobate, dar nu există nici o prevedere legală care
să facă distincţie pe bază etnică sau
naţională între cetăţenii străini. Într-adevăr,
persoanele care aparţin comunităţii etnoculturale
maghiare pot obţine mai uşor locuri de muncă, respectiv
aprobările necesare, datorită cunoaşterii limbii
şi a relaţiilor lor, iar posibilitatea ca ei să
aibă ascendenţi cetăţeni maghiari este mai
mare.(5) Au existat şi pînă acum reglementări şi
facilităţi legale aplicabile maghiarilor din ţările
limitrofe, dar acestea au fost dispersate în aproximativ 150 de
acte normative.(6) Actualul proiectul de lege, care are în mod
declarat caracter de lege-cadru, încearcă să armonizeze
actele normative amintite. O parte din facilităţile
deja existente sînt stipulate formal în legi, celelalte sînt însă
informale, decizia privind acordarea lor fiind lăsată
la latitudinea diferitelor oficii. În prezent, cercul celor îndreptăţiţi
a beneficia de aceste facilităţi nu este definit şi
nimic nu se acordă de drept subiectiv. Cei care le acordă
oarecum, presupun că ele se referă la maghiarii din
ţările limitrofe, dar nicăieri nu se specifică
formal cine aparţine acestui grup.
Pregătirea proiectului de lege
La pregătirea proiectului de lege, pe lîngă reprezentanţii
guvernului şi ai partidelor de opoziţie din Ungaria,
au participat în cadrul MÁÉRT(7) şi delegaţii
partidelor minorităţilor maghiare din ţările
învecinate; adică reprezentanţii (tuturor) organizaţiilor
politice ale maghiarilor din Bazinul Carpatic. La cea de-a doua
întrunire a MÁÉRT organizată în data de 12 noiembrie 1999,
participanţii au cerut guvernului Republicii Ungare să
studieze posibilitatea reglementării statutului de care maghiarii
din ţările limitrofe pot beneficia în cadrul legislaţiei
ungare. MÁÉRT, guvernul şi diferitele comisii de specialitate
au finalizat prima variantă a proiectului de lege în iulie
2000, iar în urma unor consultări cea de-a treia întrunire
a MÁÉRT (decembrie 2000) guvernul a definitivat proiectul
de lege în luna martie a anului curent şi l-a prezentat Parlamentului
în aprilie.
Discuţiile pe tema legii statutului privesc următoarele
probleme-cheie: 1. concepţia în sine, 2. ipotezele privind
posibilul efect al legii, 3. grupul persoanelor care vor beneficia
de aplicarea legii, 4. problema autorităţii emitente
a certificatului, 5. posibilele consecinţe.
Concepţia
Înainte de apariţia acestei concepţii, discuţia
era centrată pe problema dublei cetăţenii. Deoarece
această soluţie a întîmpinat multiple obstacole juridice
şi politice, elaborarea unei legi a statutului părea
o soluţie intermediară acceptabilă pentru toate
părţile. Deşi denumirea de lege a statutului s-a
păstrat la nivelul discursului, proiectul s-a transformat
ulterior în legea facilităţilor, iar ultima versiune
a fost prezentată Parlamentului pur şi simplu ca legea
despre maghiarii care trăiesc în ţările vecine.
După redactarea primei versiuni a legii, Uniunea Mondială
a Maghiarilor a întocmit proiectul de lege despre cetăţenia
externă (Külhoni Állampolgárság), în care acordarea
paşaportului maghiar pentru maghiarii care trăiesc în
afara graniţelor ca soluţie la problema Schengen juca
un rol important.
Maghiarii din statele vecine se află, în mod declarat sau
nu, într-o situaţie dezavantajată în comparaţie
cu membrii etniilor majoritare. Deşi din punct de vedere
legal, statele respective nu fac discriminări între cetăţenii
lor, acest lucru nu este adevărat şi în practică.
În acest sens, sprijinul acordat de statul ungar, respectiv legea
statutului poate fi privită ca un fel de compensaţie.
Nu ar fi necesară o lege a statutului şi nici sprijin
din partea statului maghiar, dacă ar fi adevărată
afirmaţia că ţările vecine, chiar dacă
nu adoptă o atitudine pozitivă, sînt măcar neutre
din punct de vedere etnocultural faţă de minorităţile
naţionale.
Intenţia legii este exprimată cel mai clar de preambulul
proiectului de lege, conform căruia Parlamentul ungar adoptă
legea pentru a asigura apartenenţa maghiarilor care
trăiesc în statele vecine la naţiunea maghiară
unitară, prosperitatea lor pe meleagurile lor natale, precum
şi păstrarea conştiinţei identităţii
lor naţionale.
Ipotezele privind efectul legii
După 1990, emigrarea/stabilirea în Ungaria a maghiarilor
din ţările vecine s-a accelerat, fapt perceput ca o
problemă serioasă atît în Ungaria, cît şi în rîndul
comunităţilor maghiare din ţările vecine.
Autorii proiectului de lege au pornit de la ideea că din
punctul de vedere al politicii naţionale maghiare, ar fi
dezirabil ca maghiarii din ţările vecine să rămînă
şi să se realizeze pe meleagurile lor natale. Trebuie
să adăugăm că populaţia Ungariei este
în scădere de mai multă vreme şi, asemenea tendinţei
europene generale, necesarul de forţă de muncă
calificată creşte rapid şi în această ţară.
Din acest punct de vedere trebuie menţionat că
asigurînd totodată menţinerea pe poziţii
a maghiarilor din ţările vecine Ungaria ar rezolva
problema deficitului permanent de personal calificat la modul
cel mai ieftin şi fără a crea mari probleme de
adaptare prin atragerea profesioniştilor maghiari din ţările
vecine.
Din punct de vedere profesional nu putem decide în prezent dacă
legea va facilita emigrarea sau rămînerea acasă.(8)
În discursul politic din Ungaria apar ambele argumentări.
Proiectul de lege doreşte să servească supravieţuirea
comunităţilor maghiare din ţările vecine şi
păstrarea conştiinţei identitare a membrilor acestora,
stimulîndu-i să rămînă pe meleagurile natale. Deşi
nu ţine de subiect, proiectul de lege privind cetăţenia
externă formulează obiective similare:
Se presupune că, în cazul în care maghiarii din ţările
vecine pot călători fără restricţii deosebite
în Ungaria, iar acolo beneficiază de anumite facilităţi,
mai puţine persoane vor opta pentru părăsirea locurilor
natale. Adversarii proiectului de lege sau cei care sînt doar
parţial de acord cu acesta, au o altă părere. Tabajdi
Csaba consideră că este posibil ca proiectul de
lege propus acum să devină legea ademenirii.(9).
Szent-Iványi István afirmă acelaşi lucru: concepţia
formulată de guvern va servi pînă la urmă nu rămînerii
acasă, ci emigrării(10).
Cu siguranţă, proiectul de lege va influenţa deciziile
privind emigrarea, dar alţi factori cum ar fi starea
economiei reprezintă probabil argumente mai puternice
în luarea acestor decizii. Legea statutului acordă facilităţi
numai pînă la aderarea Ungariei la UE. În anumite privinţe,
ea va constitui şi ulterior baza unor facilităţi,
dar problema cu adevărat importantă, cea a călătoririi
fără viză în Ungaria, va rămîne nerezolvată.
Este clar că nu toată lumea va beneficia de aceste facilităţi.
Cu sau fără legea statutului, aderarea Ungariei
aşteptată în viitorul apropiat la Convenţia
Schengen va confrunta maghiarii din ţările limitrofe
cu o situaţie nouă, care poate constitui o motivaţie
mai puternică decît legea statutului în ceea ce priveşte
deciziile referitoare la emigrare.
Grupul persoanelor care vor beneficia de facilităţile
legii. Cine este maghiar?
În disputa referitoare la legea statutului întrebarea cine
este maghiar? ocupă un loc important. Cei care şi-au
exprimat părerea în această polemică au considerat
definirea grupului de persoane la care se va aplica legea ca fiind
cea mai delicată problemă. Pentru a evita acest lucru,
autorii legii au folosit concepte ca subiect de drept, respectiv
validitate personală. Scopul declarat şi raţiunea
exclusivă a acestui act normativ este scrie revista
de opoziţie de orientare liberală de stînga, Magyar
Hírlap instituirea unor facilităţi pentru
maghiarii care trăiesc în condiţii de minoritate, care
să îi deosebească de alţi cetăţeni străini
care vin în contact cu statul maghiar. Prin urmare, definind subiecţii
legii, legiuitorul stabileşte în mod inevitabil înţelesul
termenului de membru al naţiunii maghiare care trăieşte
într-o ţară vecină.(11) Din punct de vedere
teoretic, aceasta este problema-cheie.
Actul definirii grupului de beneficiari a generat conflictul/disputa
dintre criteriile obiective şi cele subiective. Principiul
subiectiv al libertăţii identităţii,
s-a confruntat cu criterii obiective cum ar fi cunoaşterea
limbii, respectiv apartenenţa la instituţii maghiare
(biserică, partid, organizaţie). Disputa legată
de statutului juridic al maghiarilor din ţările vecine
implică în plan teoretic în esenţă,
definirea naţiunii (maghiare). Deşi proiectul de lege
nu atinge problematica cine este maghiar, este vorba
de fapt de a formula un răspuns la întrebarea: cine dintre
cei care trăiesc în ţările limitrofe aparţin
de naţiunea maghiară. Proiectul încearcă să
definească grupul beneficiarilor astfel încît să fie
incluse numai persoane care aparţin naţiunii etnoculturale
maghiare, fără ca vreuna dintre acestea să fie
exclusă.(12)
Deoarece proiectul de lege se referă numai la maghiarii care
trăiesc în ţările vecine, argumentînd această
restricţie prin faptul că ei au ajuns sub autoritatea
unui alt stat ca urmare a tratatelor de pace care au încheiat
primul război mondial, concepţia nu poate fi interpretată
ca una clădită exclusiv pe definiţia etnoculturală
a naţiunii. În schimb, prin îmbinarea principiul etnocultural
cu cel teritorial, legea statutului se bazează pe un fel
de definiţie etno-teritorială a naţiunii.
Din punct de vedere teoretic, legea ar fi fost coerentă dacă
s-ar fi referit la toţi maghiarii din toate ţările
lumii.(13) Prin urmare, datorită în parte practicii de pînă
acum, dar de data aceasta la nivelul codificării legale,
putem vorbi de trei categorii de maghiari: maghiarii din Ungaria,
maghiarii din ţările vecine, respectiv emigraţia
maghiară din Vest.
Definiţiile naţiunii pot fi împărţite în două
categorii. Prima abordare consideră naţiunea un produs
al epocii moderne, formată în urma unor modificări sociale
şi avînd o strînsă legătură cu statul. Cealaltă
abordare subliniază nucleul etnic care a existat cu mult
înaintea apariţiei naţiunilor moderne. Ea pune accentul
în primul rînd pe limbă şi cultură, respectiv pe
simboluri etnice. Punctele de referinţă şi prezumţiile
definiţiilor amintite sînt diferite, uneori chiar excluzîndu-se
reciproc. Dacă analizăm mai atent situaţia, putem
observa că fiecare grupare politică utilizează
definiţia care, în opinia sa, îl avantajează cel mai
mult, în funcţie de propriile sale interese politice şi
de ideologia sa.(14)
La nivel teoretic această chestiune a fost tratată cel
mai profund de Bauer Tamás.(15) În opinia lui, maghiarii
din România sînt membrii comunităţii politice româneşti
prin faptul că sînt cetăţeni români şi participă
la viaţa politică a României. Dar astfel ei devin şi
membrii ai naţiunii politice române? Pentru a răspunde
la această întrebare, trebuie să clarificăm conceptele
de naţiune culturală şi naţiune politică.
Pe scurt, primul concept defineşte naţiunea pe bază
etnoculturală, punînd accent pe limba şi cultura comună,
iar cel de-al doilea oglindeşte viziunea conform căreia
persoanele care trăiesc pe teritoriul unui stat constituie
o naţiune. Naţiunea este subiectul, iar politică
este atributul. În cazul naţiunii culturale (sau etnoculturale),
culturală este atributul, subiectul fiind tot naţiunea.
Accentul se pune pe conceptul de naţiune. Întrebarea se pune
la fel ca în cazul naţionalismului civic, respectiv etnic.(16)
În accepţiunea lui Bauer Tamás, apartenenţa la naţiunea
politică maghiară şi cetăţenia maghiară
sînt noţiuni care se suprapun. Conform acestei logici, maghiarii
din România, Slovacia etc. fac parte din naţiunea română,
slovacă etc. În cazul în care punem un semn de egalitate
între naţiune politică şi cetăţenie,
acest lucru este adevărat, dar folosirea termenului de naţiune
politică devine inutilă. Din punctul de vedere al Ungariei
poate că folosirea termenului este îndreptăţită,
deoarece în secolul al XIX-lea, minorităţile din Ungaria
au luat parte la procesul de formare şi construire a naţiunii
(nation-building) maghiare moderne, iar în prezent putem
afirma despre cei care aparţin minorităţilor din
Ungaria că au dublă identitate naţională,
deci şi una maghiară. În cazul minorităţilor
maghiare din ţările vecine acest lucru nu este valabil.
Ele nu au participat la formarea naţiunilor vecine, al căror
proces de construcţie naţională, început după
1918, s-a îndreptat parţial împotriva acestor minorităţi(17).
Cît despre identitate duală putem vorbi eventual în cazul
căsătoriilor mixte.
Faptul că maghiarii din România participă direct sau
prin organizaţiile lor la viaţa politică românească;
că în România, Slovacia şi Iugoslavia partidele minorităţilor
au participat/participă la guvernare; că minoritarii
sînt cetăţeni ai acestor ţări şi astfel
aparţin de comunitatea politică respectivă, nu
înseamnă că ei aparţin şi de naţiunea
politică (!) a statului respectiv. Naţiunea în sens
politic şi naţiunea în sens cultural se referă
în primul rînd la procesul de formare a diferitelor naţiunilor,
respectiv la politicile care exprimă organizarea statului
pe un anumit principiu naţional. Ele nu sînt în nici un caz
afirmaţii care exprimă un fapt. Acest lucru se manifestă
în practică luînd acum exemplul României printr-o
politică bazată pe principiul naţiunii politice
în privinţa minorităţilor din ţară, respectiv
o politică bazată pe principiul naţiunii culturale
în privinţa românilor care trăiesc în afara ţării,
în special în Republica Moldova. Ungaria a purtat o politică
bazată pe principiul naţiunii politice pe teritoriul
Regatului Ungar între anii 1867 şi 1918, continuînd cu aceeaşi
politică pe teritoriul Ungariei după 1918, cuplată
cu o politică bazată pe principiul naţiunii culturale
în privinţa maghiarilor din ţările vecine. Prin
aceste exemple am urmărit doar să atrag atenţia
asupra faptului că utilizarea neatentă a oricăreia
dintre aceste definiţii este riscantă.
După Bauer Tamás, reprezentantul SZDSZ (Uniunea Democraţilor
Liberi), partid ce respinge categoric legea statutului, adevăratul
mesaj al acestei legi poate fi formulat astfel: Patria voastră
este de fapt statul maghiar şi nu statul ai cărui cetăţeni
sînteţi. ... statul maghiar v-ar da din inimă... ceea
ce degeaba aşteptaţi de la statul sub autoritatea căruia
v-a pus Trianonul. ... nu speraţi să vă integraţi
în comunitatea politică a statului ai cărui cetăţeni
sînteţi... speraţi în continuare altceva, deşi
acel ceva de fapt nu poate fi realizat niciodată.(18)
În opinia lui Bauer, această lege este foarte dăunătoare
pentru că a început deja un proces în urma căruia maghiarii
minoritari vor considera statul în care trăiesc patria lor.
Legea statutului ar întrerupe acest proces, fiindcă ar crea
o opoziţie între maghiarii minoritari şi populaţia
majoritară, conservînd astfel sentimentul de apatrid ce caracterizează
maghiarii care trăiesc în statele vecine.
Nu doresc să polemizez cu afirmaţiile lui Bauer, dar
aş preciza că abordării care stă la baza acestora
i se poate opune o alta care, desigur, nu este mai adevărată,
ci la fel de relativă şi discutabilă. În opinia
lui, problema minorităţilor se apropie de soluţionare,
prin sublimarea graniţelor apartenenţa naţională
îşi va pierde importanţa. Bauer consideră că
problema va exista numai pînă în momentul în care Ungaria
şi statele vecine vor deveni membre ale UE. Nu sînt de acord
cu această viziune optimistă, fiindcă în opinia
mea recunosc, la fel de discutabilă aceasta
nu este fundamentată nici de logica dominantă a statului-naţiune,
nici de cea a construcţiei etnonaţionale minoritare
(minority nation-building). Putem crede că va dispărea
caracterul determinant al principiului naţional, dar deocamdată
nu se întrevede nici un semn al unei asemenea evoluţii, iar
competiţia naţională cred va rămîne
în continuare determinantă. Confruntînd aşteptările
morale cu procesele sociologice, afirm că sentimentul de
apatridie nu va dispărea, iar opoziţia dintre populaţia
majoritară şi cea minoritară va continua să
existe.
Problema autorităţii emitente a certificatelor
Conform proiectului de lege, nu statul maghiar, ci organele (birourile)
create de către organizaţiile maghiare ce se vor constitui
în ţările vecine, vor avea competenţa de a decide
cine sînt beneficiarii facilităţilor. Practic, aceste
organe vor decide cine aparţine minorităţii naţionale
respective şi deci, cine este maghiar. În concepţia
legii statutului, organele maghiare din ţările vecine
ar prelua cererile şi le-ar transmite către statul maghiar,
care ar emite actul ce confirmă obţinerea statutului
legal. Analiza cererilor va cuprinde inevitabil şi elemente
subiective, aşa cum am văzut la definirea statutului
de maghiar, dar această problemă nu poate fi rezolvată
din punct de vedere teoretic. Nu avem altă soluţie decît
să sperăm că aceste organe şi funcţionarii
lor vor fi obiectivi. Cei cărora nu li se va acorda
certificatul, nu vor fi recunoscuţi ca fiind maghiari
ne avertizează pe bună dreptate după examinarea
eventualelor piedici Öllős László din Slovacia.(19)
Statul maghiar eliberează doar certificatul. Poate apărea
o situaţie paradoxală cu importante implicaţii
de tehnică juridică: în primul rînd, statul maghiar
nu poate menţine instituţii publice pe teritoriul altei
ţări.(20) Din acest motiv, organele delegate de organizaţiile
din ţările vecine vor putea da numai recomandări
privind persoanele care trebuie considerate maghiare. Decizia
va fi luată de autorităţile statului maghiar. Astfel,
definiţia etno-teritorială a naţiunii, respectiv
definirea în două trepte a calităţii de maghiar
poate fi considerată o instituţionalizare a naţiunii
maghiare transfrontaliere.
Posibile consecinţe. Concluzii
Mai multe persoane au dat glas temerilor în legătură
cu proiectul de lege, respectiv cu posibilele sale efecte. Sursele
eventualelor probleme sînt: atitudinea populaţiei majoritare,
conformitatea cu reglementările UE, implicaţiile materiale,
subiectivitatea celor care eliberează certificatele, facilitarea
emigraţiei, înăsprirea reglementărilor legale privind
cetăţenii străini în paralel cu dezbaterea legii
statutului, problemele care vor trebui reglementate ulterior prin
alte legi, tensiunile din politica internă, respectiv între
organizaţiile din ţările vecine. În opinia mea,
există două probleme serioase care trebuie rezolvate.
Prima este faptul că legea se referă în primul rînd
la facilităţi de care se poate beneficia pe teritoriul
Ungariei şi nu la întărirea organizaţiilor şi
instituţiilor din ţările vecine. Este adevărat
că legea nu va afecta sistemul de subvenţii existent,
dar acest fapt este amintit doar în treacăt şi, în acelaşi
timp, este posibil ca o altă alocare a resurselor să
servească de fapt rămînerea pe meleagurile natale. Cealaltă
se referă la faptul că nu există soluţie pentru
situaţia de după aderarea Ungariei la UE, problemă
ce a constituit poate cel mai important argument pentru elaborarea
legii statutului.
Note
(1 )Denumirea oficială a proiectului de lege este Despre
maghiarii care trăiesc în ţările vecine.
Însă în discursul politic (şi profesional) s-a încetăţenit
denumirea de legea statutului. Prin urmare voi folosi
şi eu termenul uzual în acest articol.
(2) Michael Mann: Nation-States in Europe and Other
Continents: Diversifying, Developing, Not Dying, DAEDALUS,
Vol. 122 (3), 1993.
(3) Rogers Brubaker: Nationalism Reframed: Nationhood
and the National Question in the New Europe, Cambridge University
Press, 1996.
(4) Prezentarea diferenţelelor dintre statele învecinate
cu Ungaria nu constituie obiectul acestui articol, este însă
evident că obţinerea unui loc de muncă sau stabilirea
în Ungaria este mult mai importantă, de exemplu, pentru un
maghiar din Ucraina, decît pentru unul din Slovacia.
(5) Legea nu face diferenţă între maghiarii şi
românii din Transilvania, în ipoteza că au ascendenţi
cetăţeni maghiari. Teoretic, ambele categorii pot obţine
dreptul de rezidenţă şi, ulterior, cetăţenia
în aceleaşi condiţii.
(6) Tóth Judit: A diaszpóra a jogszabályok tükrében,
în Regio, nr. 3-4/1999.
(7) Consiliul Maghiar Permanent, constituit în martie 1999.
(8) Deşi s-au realizat mai multe sondaje, după părerea
mea aceste probleme nu pot fi cercetate prin metoda chestionarelor.
(9) Népszabadság, 10.04.2001.
(10) Népszabadság, 10.04.2001.
(11) Neumann Ottó: Magyarságot igazoló hivatal,
în Magyar Hírlap, 11.07.2000.
(12) Proiectul de lege acordă aceleaşi facilităţi
şi membrilor nemaghiari ai familiei persoanelor care deţin
certificat de maghiar, fără a-i obliga să se declare
maghiari.
(13) În interpretarea mea acest fapt are în primul rînd cauze
economice.
(14) Nu afirm că elitele politice ar trebui să aibă
un set de opinii coerente din punct de vedere teoretic şi
să acţioneze în consecinţă, însă din
punct de vedere al ştiinţelor sociale nu le putem evita.
(15) Bauer Tamás: A hazátlanság tartósítása,
în Népszabadság, 10.01.2001. Nu am intenţia să
polemizez cu Bauer Tamás, ci mai degrabă să prezint
problemele puse de el.
(16) Kántor Zoltán: Naţionalism civic?,
în Provincia, nr. 7/2000.
(17) Molnár Gusztáv mi-a atras atenţia asupra acestei
deosebiri.
(18) Bauer Tamás, ibid.
(19) Öllős László: Hova tartozhatunk?,
în Fundamentum, nr. 3/2000, p. 101.
(20) Cu excepţia, desigur, a ambasadelor şi a consulatelor,
dar ar fi fost inoportun din punct de vedere practic şi politic
ca aceste instituţii să fie abilitate în ceea ce priveşte
efectuarea acestor operaţii.
1968, Timişoara; Institutul Teleki László, Budapesta, sociolog, politolog; profesor invitat la Cluj şi Timişoara; ELTE, Budapesta, profesor; Kisebbségi nemzetépítés; A romániai magyarság mint nemzetépítő kisebbség,(Nation-building minoritar.), în Regio nr. 3/2000; Az RMDSZ a romániai kormányban (UDMR la guvernare, 1996-2000), (în colab. cu Bárdi Nándor), în Regio, nr. 4/2000.
Traducerea: VENCZEL Enikő