Consocierea* în Ardeal. Procese şi modele
În paginile Provinciei,
au ieşit la lumina zilei mai multe teme care aveau ca scop
interpretarea şi depăşirea faliei etnic/naţional.
Cred că dezbaterile şi scrierile despre literatura transilvană,
consociere, naţionalismul civil, posibilitatea unui partid
transetnic, respectiv despre istoria comună a diverselor
etnii se înscriu printre acestea. Din cînd în cînd, chiar dacă
nu explicit, întrebarea care se pune este următoarea: ce
poate face intelectualul luminat, de tip european, român sau maghiar,
actor public în direcţia deconstrucţiei statului naţional
centralizat, astfel încît identitatea/interesul său naţional
să aibă cît mai puţin de suferit. Ideea de bază
este că ar trebui create în interiorul societăţii
româneşti nişte structuri care ar putea să asigure,
în acelaşi timp, ieşirea României din categoria de failed
states şi convieţuirea paşnică dintre
români şi maghiari.
Dezbaterile scot în evidenţă două falii: prima
este cea etnică/naţională (dintre români şi
maghiari), iar cealaltă este cea regională (dintre Ardeal
şi restul României). În interpretarea mea, în primele numerele,
poate în urma articolului Problema transilvană (1),
accentul cădea mai degrabă pe regionalism şi federalism,
în timp ce, mai nou, locul central în ordinea întrebărilor
îl ocupă o gîndire ce caută notele comune din interiorul
Ardealului şi, de asemenea, fundamentarea posibilelor acţiuni
şi cadre politice ce se hrănesc dintr-o asemenea gîndire.
Numerele din Provincia care se ocupă de literatura
transilvană, de naţionalismul civil şi de istoria
transetnică servesc la formarea unei culturi politice comune,
iar ideea unui partid transetnic şi modelul consociaţional
se îndreaptă spre naşterea cadrului politic şi
al unei acţiuni politice în comun.
Cei care se ocupă de problemele Europei Centrale şi
de Est cercetează, înainte de toate, modul în care se formează
democraţiile în această regiune. Explicit sau nu, analizele
lor se bazează pe ideea că, după căderea sistemelor
socialiste de stat, în această regiune se formează nişte
sisteme democratice. Sînt de acord că, în comparaţie
cu sistemele politice non-democratice de dinainte, putem observa
o deplasare înspre direcţia economiei de piaţă,
a parlamentarismului şi a libertăţilor individuale,
numai că, de la axa formată de Polonia, Cehoslovacia,
Ungaria şi Slovenia înspre răsărit, acest proces
are loc mult mai încet. Aici nu putem vorbi decît de democraţii
în sens formal, apariţia unei democraţii substanţiale
se mai lasă aşteptată în cazul în care ea
se va naşte vreodată. Deci, în măsura în care analizăm
chestiunea în acest cadru politic, trebuie să punem accent
nu doar pe consociere, ci şi pe democraţie. Chiar dacă
această afirmaţie e deja un loc comun, democraţia
nu poate fi imaginată în această regiune în lipsa acelor
cadre politice în interiorul cărora minorităţile
naţionale să-şi poată păstra identitatea
naţională. Pentru acest lucru este nevoie atît de formarea,
în interiorul statului, a unor formaţiuni mai mici, cît şi
de instituţii autonome ale minorităţilor. Un asemenea
model posibil ar fi democraţia consociaţională
(2).
În interpretarea mea, modelul democraţiei consociaţionale,
legat de numele lui Arend Lijphart, are o parte sociologică
şi una politologică. Partea sociologică se referă
la specificul societăţilor pluraliste şi la caracteristicile
subculturilor acestora, iar cea politologică la sistemul
politic ce ia naştere (sau ar trebui inventat) în astfel
de situaţii.
În ceea ce priveşte partea sociologică a modelului,
în cazul în care am încerca să-l aplicăm României, trebuie
spus încă de la început că deşi teoria ne vorbeşte
despre două subculturi de doi piloni sau de doi stîlpi
, respectiv despre formele instituţionalizate ale acestora,
în cazul nostru subcultura română şi cea maghiară,
în realitate doar una dintre acestea, cea maghiară, funcţionează
ca subcultură autonomă. Subcultura română nu s-a
instituţionalizat pe linia de demarcaţie a etnicităţii,
în timp ce subcultura maghiară a luat ca reper pentru instituţionalizarea
ei tocmai etnicitatea. În sensul în care foloseşte Lijphart
termenii, o subcultură nu poate fi determinată doar
printr-o singură linie de demarcaţie, din contră,
e nevoie de o serie de astfel de linii care se întăresc reciproc
şi se acoperă una pe cealaltă. În cazul maghiarimii
din România o astfel de linie de demarcaţie este determinată
de următorii factori: limba, religia, poziţia geografică
şi, mai ales, naţiunea/etnia. Bineînţeles, o analiză
riguroasă ar arăta că nici una dintre aceste linii
nu este chiar atît de univocă pe cît le-ar plăcea analiştilor
(3). Cred că prin combinarea acestor linii de demarcaţie,
dintre care cea naţională/etnică este cea mai importantă,
maghiarimea din România devine relativ bine delimitabilă
şi interpretabilă ca subcultură (4).
Linia de demarcaţie naţională este determinantă
în această regiune din secolul XIX, încă din perioada
formării naţiunilor moderne ale acestui spaţiu
geografic. Ca efect al instituţiilor naţionale, limba
şi religia s-au (re)instituţionalizat în cadre naţionale.
Disoluţia monarhiei austro-ungare şi schimbarea de sistem
ce a avut loc în 1989 s-au petrecut într-o epocă în care
statele şi grupurile etnice nedominante (minorităţile
naţionale) s-au organizat după principiul naţional
şi duceau o politică de construcţie sau de consolidare
naţională. Ambele mutaţii, capitale pentru această
regiune, au intervenit în formarea ambiţiilor şi a spaţiilor
de joc politice ale acestor grupuri naţionale, dar n-au dus
la o minimizare a principiului naţional, ci, din contră,
i-au conferit un caracter mai univoc. Acest lucru este valabil
deopotrivă în cazul majorităţilor şi minorităţilor
dintotdeauna. Politica de construcţie naţională
a majorităţii, respectiv a minorităţii, a
dus la consolidarea faliei etnice/naţionale.
Într-un asemenea caz este dificil a găsi o soluţie politică
ce acordă atenţie faptelor de mai sus, dar, în acelaşi
timp, doreşte şi să le depăşească.
Într-o lucrare mai veche am ajuns la concluzia, pe care o împărtăşesc
şi astăzi, că în România nu poate lua naştere
o democraţie consociaţională, dar că există
aici anumite mecanisme consensuale cu caracter consociaţional
(5). Acest lucru îşi găseşte valabilitatea nu numai
în cazul special în care UDMR este la guvernare, ci e valabil
chiar prin faptul că UDMR este reprezentantul politic al
subculturii maghiare. Din acest motiv, putem spune că din
1989 UDMR duce o politică de tip consociaţional. Iar
acest lucru nu se va schimba atîta timp cît va reuşi să-i
convingă pe alegătorii propriei subculturi ca s-o voteze.
Una dintre caracteristicile cele mai importante ale organizării
consociaţionale este că nu se bazează pe formaţiuni
din interiorul statului, ci pe subculturile determinate prin anumite
falii. În acest sens, această teorie se înrudeşte cu
autonomia individuală a austro-marxiştilor, dar se distanţează
de federalism şi de concepţiile bazate pe autonomia
teritorială. Referitor la posibilităţile de consociere
în Ardeal, Szász Alpár Zoltán spune foarte corect că:
pentru a se forma cadrele instituţionale ale consocierii,
(
) ar trebui să se modifice structura teritorială
a statului (6). Împreună cu Gabriel Andreescu şi
Szász Alpár Zoltán, crede că există puţine şanse
ca o asemenea modificare să aibă loc în viitorul apropiat.
În schimb, dacă se modifică structura teritorială
a statului, adică se formează o organizare bazată
pe asociere federativă, atunci, pe o unitate teritorială
în care ponderea demografică a maghiarilor este considerabilă,
nu este exclusă această posibilitate. Modelul n-ar deveni
teritorial nici în acest caz, ci s-ar realiza într-o formaţiune
mai restrînsă din interiorul ţării.
În opinia tranzitologilor, pentru ca într-o societate plurală
bazată pe falii să ia naştere democraţia,
trebuie să apară nişte linii de demarcaţie
care să depăşească etnicitatea. Una dintre
acestea ar putea fi linia de demarcaţie civilizaţională
reală sau doar voită sau cea economică.
Forţînd un pic lucrurile, putem cădea de acord că
o atare linie există deja între Ardeal şi restul României,
dar, în opinia mea, se pot stabili linii de demarcaţie la
fel de valabile între una sau alta dintre părţile Ardealului
(a se vedea de exemplu cazul judeţului Hunedoara). Cele patru
segmente (piloni) caracterizate de Molnár Gusztáv pot fi descrise
mai degrabă ca preferinţe politice şi nu ca subculturi
autentice. Ne-am afla într-o mare dificultate dacă am încerca
să caracterizăm aceste segmente din interiorul modelului
lijphartian; ce anume ar mai determina acest segment în afară
de transilvanism şi de opoziţia faţă de acesta?
Molnár Gusztáv se gîndeşte la o consociere în interiorul
Ardealului, care să fie un fel de compromis între elitele
politice române transilvaniste şi cele maghiare.
Gabriel Andreescu se apropie de în termenii dînsului
modelul consensualist dinspre participarea UDMR la un guvern de
coaliţie (7). Desigur, modelul consociaţional se manifestă
în relaţiile dintre partide, însă acest lucru ţine
doar de partea politologică a modelului, şi, în această
lectură, e dependent de conjunctură. Pentru a putea
vorbi de democraţii consociaţionale nu e suficient ca
elitelor (în cazul României conducătorii UDMR şi conducerea
unui partid românesc) să li se pară reciproc fructuoasă
o guvernare împreună. Ar mai fi necesar să convingă
propriile subculturi de avantajele unei atari colaborări,
respectiv ca acest compromis să fie susţinut de majoritatea
propriei subculturi. În ceea ce priveşte UDMR şi maghiarimea
din Ardeal, situaţia este relativ simplă, dificultatea
stă mai degrabă în faptul că, de partea română,
nu putem vorbi despre o singură subcultură (chiar dacă,
adesea, privind dinspre partea maghiarimii, lucrurile par să
stea aşa). Deci UDMR, maghiarimea din Ardeal nu duce tratative
cu elita celeilalte subculturi, ci cu un partid politic,
care, în realitate, nu se bazează pe o subcultură. Simplificînd
puţin lucrurile, faptul că majoritatea românilor nu
sprijină anumite doleanţe ale minorităţilor
nu înseamnă că ţin cu toţii de aceeaşi
subcultură, ci doar că o parte din grupul vizat ia o
poziţie politică faţă de o anumită chestiune.
Faptul că UDMR şi partidele aflate la putere leagă
nişte compromisuri cu caracter consociaţional, nu poate
fi numit consociere.
În opinia lui Bakk Miklós, UDMR a urmat în ultimii zece
ani trei strategii: strategia autonomiei naţionale, strategia
regională în ceea ce priveşte Ardealul şi strategia
consociaţională (8). După cum spune el, primele
două depăşesc structura actuală a statului
român. În principiu, a treia nu pune sub semnul întrebării
structura statului, dar reorganizează raportul dintre majoritate
şi minoritate. Cum acest lucru nu poate fi viabil decît acolo
unde există o cultură politică consensualistă,
ale cărei condiţii, datorită moştenirii
istorice a României, nu sînt date, Bakk Miklós va concluziona
referitor la strategia consociaţională că, urmînd
programul Provinciei, atît condiţiile unei Ťsocializări
bazate pe faliiť în Transilvania, cît şi cadrele regionale
ale acesteia trebuie supuse unei analize.
Gabriel Andreescu nu meditează deloc asupra chestiunii consocierii
în Ardeal, însă acest lucru va fi făcut de Borbély
Zsolt Attila. În esenţă, el îl contrazice pe Molnár
Gusztáv într-un singur punct: în chestiunea interpretării
liniilor de demarcaţie din interiorul societăţii
din Ardeal (9). Borbély consideră nelalocul ei distincţia
dintre români transilvanişti şi anti-transilvanişti,
respectiv maghiari; în schimb, el susţine că elita românească
ar trebui înţeleasă prin raportul ei faţă
de trecut, iar cea maghiară prin raportul faţă
de puterea românească dintotdeauna. În dezbaterea Borbély-Molnár,
cea mai importantă chestiune este una a perspectivelor, iar
eu aş caracteriza-o în felul următor: ameliorarea conflictelor
interne ale unei societăţi segregate etnic se poate
atinge prin potenţarea sau slăbirea acestei segregări.
Simplu, jurnalistic, acest lucru se formulează în felul următor
să nu ne uităm la ceea ce ne separă, ci la
acel ceva care ne uneşte. Molnár Gusztáv crede că
o asemenea bază comună se poate forma în dezbaterile
dintre transilvaniştii români şi cei maghiari, şi
se aşteaptă ca schimbările să aibă loc
pornind de la colaborarea lor. În schimb, Borbély Zsolt Attila
consideră ca determinantă linia de demarcaţie etnică
şi vede o şansă în compromisul dintre subculturi.
După părerea mea, abordarea lui Borbély se află
mai aproape de teoria modelului consociaţional, mai ales
că interpretarea segmentelor făcută de Borbély
corespunde exigenţelor sociologice ale modelului.
În fond, fiecare autor care a participat la această dezbatere
e de acord că şansele modelului clasic al consociaţiei
în România se apropie de zero. În schimb, merită văzut
ce se poate folosi din acest model, referitor la România şi
la Ardeal.
În ceea ce priveşte România, nu pot intra în calcul decît
compromisurile şi negocierile, caracteristice democraţiei
consociaţionale, pe care le poartă UDMR fie din
postura opoziţiei, fie din aceea a guvernării
cu partidul sau partidele aflate la putere. Doar în cazul maghiarilor
se poate vorbi de o subcultură instituţionalizată,
delimitată de linia de demarcaţie etnică. În măsura
în care analizăm chestiunea consocierii, focalizînd doar
pe Ardeal, iese în evidenţă faptul că nu putem
vorbi, deocamdată, decît despre o singură subcultură.
O parte a elitei acestei subculturi împărtăşeşte,
meditînd împreună în paginile revistei Provincia,
gîndurile elitei unei subculturi încă neinstituţionalizate.
Consociaţia este, pentru UDMR, o strategie posibilă,
iar maghiarimea din România poate fi convinsă de sprijinirea
acesteia; însă, astăzi, nu se poate zări încă
acea subcultură cu elita căreia ar fi posibil un compromis.
În spatele cercului restrîns al intelectualităţii româneşti
transilvaniste, care a participat la această dezbatere, nu
stă încă o subcultură care să sprijine acest
grup.
În viziunea mea, situaţia din România poate fi descrisă
prin două procese de construcţie naţională,
iar acestea se incomodează reciproc. Nu există o versiune
care să satisfacă ambele construcţii naţionale,
astfel în vederea democraţiei , mai devreme
sau mai tîrziu, va trebui încheiat un compromis, adică va
trebui găsit un model în care nimeni nu se simte învins.
Un asemenea compromis posibil este democraţia consociaţională,
însă aceasta trebuie să se construiască per
definitionem pe baza subculturilor, întărind astfel legăturile
şi instituţiile naţionale. Acest lucru însă,
fie că vrem, fie că nu, lasă prea puţin loc
abordărilor transnaţionale.
Note
* În virtutea dreptului la existenţă a mai noului limbaj
de lemn, mă văd nevoit să introduc în limba română
un termen care nu se află în Dicţionarul explicativ
al limbii române, dar care respectă regulile derivării.
Consociere, consociaţie şi consociaţional,
trei termeni de care ne vom lovi pe parcursul lecturii acestui
text, provin din englezul consociation, care produce adjectivul
consociational şi care are, după dicţionarul
Webster, trei semnificaţii: 1. asociere în tovărăşii
sau alianţe; 2. o asociaţie a bisericilor sau a societăţilor
religioase; 3. o simbioză ecologică cu un singur partener
dominant. Motivul pentru care n-am tradus maghiarul konszociáció
(care provine la rîndul său din englezescul consociation)
simplu prin asociaţie, termenul semantic cel
mai apropiat de cel englez, se datorează folosirii idiosincrazice,
respectiv conceptuale a acestui cuvînt. Aşa cum va explica,
mai jos, şi autorul, termenul se referă la teoria lui
Arend Lijphart sociolog al politicului printre lucrările
căruia se numără The Politics of Accommodation:
Pluralism and Democracy in the Netherlands (Politici ale acomodării:
pluralism şi democraţie în Olanda; în această lucrare
se elaborează o teorie sociologică a pilonizării,
care se referă la politicile de convieţuire ale diverselor
subculturi, care se constituie ca piloni ai unui sistem
politic; de asemenea, aceasta este lucrarea care oferă cadrul
conceptual al studiului de faţă), Electoral Systems
and Party Systems: A Study of Twenty-Seven Democracies, 1945-1990
(Sisteme electorale şi sisteme de partid. O analiză
a douăzeci şi şapte de democraţii)
despre consociational democracy, sintagmă pe care
o traduc aici prin termenul de democraţie consociaţională.
Consociere, va numi deci, la rîndul său,
o formă de organizare politică, las însă cititorului
plăcerea de a descoperi particularităţile acestei
teorii în rîndurile care urmează (n.tr.).
(1) Molnár Gusztáv, Az erdélyi kérdés, Magyar
Kisebbség, serie nouă, anul III, 1997, nr. 3-4. În româneşte
articolul poate fi găsit în numărul 8 (1988) al revistei
Altera, respectiv în volumul de studii Problema transilvană
(Iaşi, 1999).
(2) Teoria a fost prezentată cu o meticulozitate ştiinţifică
de către Szász Alpár Zoltán în nr. 3/2001 al revistei
Provincia.
(3) Linia de demarcaţie religioasă trebuie înţeleasă
în sensul că în timp ce majoritatea maghiarilor sînt catolici
şi reformaţi, majoritatea românilor sînt ortodocşi,
iar cea geografică în sensul că majoritatea maghiarilor
trăiesc în Ardeal.
(4) Conceptul de minoritate naţională mi se pare mai
adecvat, dar în cadrul conceptual al modelului lijphartian sînt
nevoit să folosesc şi conceptul de subcultură.
(5) Kántor Zoltán, National Minorities, Democracy
and Consociationalism: the case of Hungarians in Romania (Minorităţile
naţionale. Democraţie şi consociaţionalism:
cazul maghiarilor din România), MA Thesis (Central European University),
Budapest, June, 1996.
(6) Szász Alpár Zoltán, A demokrácia modelljei
esélyek és realitások (Modele ale democraţiei
şanse şi realităţi), Provincia, nr.
3/2001.
(7) Vezi: Molnár G., A konszociációs demokrácia esélyei Erdélyben
(Şansele democraţiei consociaţionale în Ardeal),
Provincia, nr. 6/2000; G. Andreescu, Az RMDSZ
kormányon maradása jelentené a román konszenzuális demokrácia
első szakaszát (Rămînerea la guvernare a UDMR ar
însemna prima fază a democraţiei consensuale româneşti),
Provincia, nr. 7/2000.
(8) Bakk Miklós, Az eredettől a kezdetig (De
la origini la început), Provincia, nr. 7/2000
(9) Borbély Zsolt Attila, Összmagyarság és erdélyiség
(Maghiarime şi transilvanitate), Provincia, nr.
8/2000
1968, Timişoara; Institutul Teleki László, Budapesta, sociolog, politolog; profesor invitat la Cluj şi Timişoara; Kisebbségi nemzetépítés: A romániai magyarság mint nemzetépítő kisebbség (Nation-building minoritar.), Régió, 3/2000; Az RMDSZ a romániai kormányban, 1996-2000 (UDMR la guvernare, 1996-2000) (în colab. cu Bárdi Nándor), Régió, 4/2000
Traducerea: Alexandru POLGÁR